Październik jest miesiącem, w którym od wielu lat Europejskie oraz Polskie Towarzystwo Dysleksji zaprasza do udziału w akcji społecznej, której celem jest przypomnienie, że wśród nas – naszych kolegów, podopiecznych są także uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywały się w okresie od 3 do 9 października pod hasłem „Przełamujemy bariery”. Europejskie Towarzystwo Dysleksji uznało 8 października 2022 r. za Dzień Dysleksji. Jest to dobra okazja do tego, aby dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, czym jest dysleksja. Międzynarodowe Towarzystwo Dysleksji podaje, iż „Dysleksja jest specyficznym zaburzeniem w uczeniu się o podłożu neurobiologicznym. Charakteryzuje się trudnościami w adekwatnym i/lub płynnym rozpoznawaniu słów oraz słabymi zdolnościami dekodowania i poprawnego pisania. Trudności te są zazwyczaj wynikiem deficytu fonologicznego aspektu języka, często niewspółmiernego do innych zdolności poznawczych i efektywnych metod nauczania stosowanych w szkole. Wtórnie mogą wystąpić problemy z czytaniem ze zrozumieniem i kontaktem ze słowem pisanym, które mogą ograniczyć rozwój słownictwa i wiedzy ogólnej.”
Nasza szkoła aktywnie włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
• Uczniowie z Klubu Ortograficznego Ortografiiti zaangażowali się wraz z nauczycielem prowadzącym zajęcia w zaplanowanie działań, zabaw, zadań ortograficznych.
• Na początku tygodnia na korytarzu szkolnym pojawiła się gazetka oraz wystawa (w bibliotece szkolnej) przybliżająca uczniom sylwetki sławnych dyslektyków.
• Podczas zajęć rewalidacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych uczniowie wykonywali ćwiczenia usprawniające grafomotorykę, wykonywali krzyżówki i rebusy ortograficzne, utrwalali zasady ortograficzne.
• Czwartoklasiści pod okiem nauczycieli języka polskiego i pani bibliotekarki wzięli udział w konkursie pięknego czytania baśni Hansa Christiana Andersena. Poznali bliżej postać pisarza, jego pasje i uzdolnienia. Dowiedzieli się o jego dzieciństwie oraz o problemach jakie stwarza dysleksja.
• Uczniowie podczas zajęć logopedycznych oraz zajęć z psychologiem szkolnym pracowali nad różnymi zadaniami, podczas których ćwiczyli wymowę, spostrzegawczość, ortografię oraz logiczne myślenie.
• Uczniowie klas IV – VIII podczas zajęć z wychowawcą mogli dowiedzieć się czym jest dysleksja, poznać sławnych dyslektyków, którzy odnieśli sukcesy w różnych dziedzinach życia, poćwiczyć ortografię.
• Podczas zajęć świetlicowych uczniowie wykonali kolorowe słowniki ortograficzne.
Mamy nadzieję, że te dobre praktyki będą kontynuowane co roku.
Determinacja, wytrwałość, kreatywność, nieszablonowość – to właśnie cechy, które sprawiają, że dysleksja często zamiast przekleństwem, może stać się prawdziwym darem. Wystarczy w odpowiedni sposób pokierować swoimi umiejętnościami i wykorzystać mocne strony, aby wybić się w życiu.
Nina Florczak – Mendyka
Animator Ortograffiti