R. Żak
I półrocze upłynęło w bibliotece szkolnej w budynku B pod znakiem realizacji projektów i wydarzeń promujących czytelnictwo. Jest to związane z tym, że nasza szkoła uczestniczy w programie Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.
29 września został zorganizowany Dzień Głośnego Czytania dla klas 0 i I. Dzieci wysłuchały wierszy Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Aleksandra Fredry. W rolę lektorów wcielili się: dyrektor szkoły, pan Piotr Boczar – pracownik Biblioteki Pedagogicznej, wychowawcy klas pierwszych oraz bibliotekarz.
W oparciu o twórczość Brzechwy i Tuwima były realizowane projekty czytelnicze we wszystkich klasach pierwszych. Najpierw uczniowie poznawali treść wierszy oraz wykonali narożne zakładki do książek. Uczniowie klasy Ia pracowali przy projekcie „Jan Brzechwa na szkolnej scenie”, przygotowali krótką inscenizację wiersza „Tydzień” oraz wybranych wierszy z cyklu „Zoo”. Dzieci z klasy Ic realizowały podobny projekt, ale w oparciu o wiersze Tuwima. Uczniowie przygotowali inscenizacje do wierszy „Abecadło” oraz „Okulary”. Efekt końcowy obydwu przedsięwzięć obejrzał nasz odział klasy 0.
Klasy Ib i Id zajęły się ilustracjami do utworów w/w poetów. Owocem tych działań było wykonanie dwóch prac: „Albumu ilustrowanego wierszy Jana Brzechwy” (Id) oraz „Albumu ilustrowanego wierszy Juliana Tuwima” (Ib), które można obejrzeć w szkolnej bibliotece. Podsumowaniem tych projektów we wszystkich klasach pierwszych był szkolny konkurs recytatorski poznanych wierszy.
W klasach 2c i 3c zostały zrealizowane projekty w oparciu o lekturę Justyny Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Uczniowie klasy 2c po zapoznaniu się z treścią książki wykonali „skarpetkowego” zajączka, napisali wymyśloną przez siebie przygodę jedenastej skarpetki, do której zrobili także swoje ilustracje. Klasa 3c skupiła się na wykonaniu galerii skarpetek, którą zaprezentowali na gazetce szkolnej.
Ciekawą formą zajęć okazał się projekt czytelniczy polegający na stworzeniu lapbooka. Klasa IIb wykonała lapbook do lektury Aliny i Czesława Centkiewiczów „Zaczarowana zagroda”, a uczniowie klasy IIIb do książki Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku”. Prace te były prezentowane na gazetce w bibliotece szkolnej.
Atrakcyjnym pomysłem okazało się też stworzenie gry dydaktycznej do lektury Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”. W tym przypadku uczniowie klasy IIIa wykazali się niebywałą kreatywnością przy wykonaniu plansz i reguł gry.
Działania te przyczyniły się do znacznego zainteresowania księgozbiorem biblioteki. Uczniowie chętnie sięgają po nowości, które zostały zakupione za fundusze ministerialne.