27.10.2020 - Dyrektor SP Nr 1 w Brzozowie Tomasz Żak
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe tekst jednolity (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r.w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1389 ze zmianami)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z2020 r. poz. 493 ze zmianami),
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. nr 148 poz.973)
I.PODSTAWOWE INFORMACJE O KSZTAŁCENIU ZDALNYM
§1. Organizacja pracy zdalnej.
- Szkoła odpowiada za merytoryczne przygotowanie zajęć.
- Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się
z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość. - Niektóre zajęcia będą wymagały uczestnictwa uczniów w zaplanowanym czasie, np. czat lub telekonferencja. Inne będą miały formę zadań, ćwiczeń czy kart pracy przesyłanych przez nauczyciela do samodzielnej realizacji przez ucznia.
- Zadania określone przez nauczycieli mogą posiadać termin ukończenia (przesłania). Wybór odpowiedniego czasu realizacji (wykonania) tych zadań zostawiamy uczniom i rodzicom.
- Prosimy o motywowanie dziecka do systematycznej, równomiernej pracy nad przyswajaniem wiadomości
i nabywaniem umiejętności poprzez wykonywanie czynności zleconych przez nauczycieli. Kształcenie zdalne nakierowane jest także na kształtowanie postaw odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności. - Zajęcia zdalne przewidują także sprawdzanie wiedzy i postępów uczniów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca br.. Wobec tego działania podejmowane przez uczniów mogą być oceniane.
§2. Zdalna edukacja – definicje.
- Zdalna edukacja polega na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i aktywnym przewodnictwem nauczyciela.
- Formy kształcenia dzielimy na synchroniczne- interaktywne (uczniowie i nauczyciel pracują
w tym samym czasie, prowadząc komunikację w czasie rzeczywistym) oraz asynchroniczne (uczniowie przyswajają wiedzę, realizują zadane ćwiczenia, wypełniają testy, itd.).Przedmiotem oceny mogą być rezultaty działań w zarówno w kształceniu synchronicznym jak i asynchronicznym.
II. ORGANIZACJA ZAJĘĆ ZDALNYCH.
§3. Przebieg prowadzonej nauki zdalnej.
- Treści edukacyjne podawane w środowisku zdalnym będą służyły realizacji podstawy programowej.
- Nauczyciele w swojej pracy uwzględniają dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
- Nauczyciele prowadzący dane zajęcia edukacyjne będą, do godziny 20.00 poprzedniego dnia, umieszczali w dzienniku elektronicznym opisy zadań dla uczniów danej klasy na kolejny dzień. W danym dniu będą oni w czasie swoich zajęć odpowiadali na ewentualne zapytania uczniów za pomocą e-dziennika. Informacje od nauczycieli będą widoczne w zakładkach: WIADOMOŚCI oraz ZADANIA DOMOWE.
- Nauczyciel może się również kontaktować z uczniami i/lub rodzicami za pomocą poczty e-mail, Vulcan
i Microsoft w tym TEAMS, a w czasie rzeczywistym za pomocą innych komunikatorów i aplikacji do komunikacji audio lub audiowizualnej TEAMS (ewentualnie telefonicznie). Drogi i sposoby komunikacji nauczyciele ustalą z klasami indywidualnie. - Ocenianie będzie odbywało się przez e-dziennik.
- Szkolny zestaw programów nie ulega zmianie. Nauczyciele wprowadzają przesunięcia treści i mają możliwość modyfikacji realizacji czasowej pewnych zagadnień kształcenia, których z uwagi np. na wymagania sprzętowe czy wymagane specjalistyczne oprogramowanie lub inne środki dydaktyczne, nie można realizować w ramach kształcenia online. Treści te mogą być realizowane później.
W przypadku konieczności modyfikacji treści kształcenia, nauczyciel przedstawia dyrekcji drogą mailową rozkład materiału nauczania (aneks do rozkładu) z tego przedmiotu na okres obowiązywania REGULAMINU i jest zobowiązany uwzględnić wprowadzone zmiany w kolejnym okresie nauczania.
§ 4. Sposób prowadzenia nauki zdalnej.
1. Dostępność nauczycieli online do kontaktu w czasie rzeczywistym.
a) Od poniedziałku do piątku w godzinach zawartych w obowiązującym od początku roku szkolnego planie lekcji klas umieszczonym w e-dzienniku oraz określonych w harmonogramie konsultacji dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne (w/w nauczyciele przekażą harmonogramy zainteresowanym rodzicom), nauczyciele pełnią dyżur pozostając wtedy w gotowości do bieżącego kontaktu z uczniami; rodzice mogą kontaktować się z nauczycielami poza lekcjami do godz. 15.00, albo przez e-dziennik.
b) Określony wyżej czas jest przeznaczony na zadawanie nauczycielowi pytań zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.
2. Aktywność ucznia w trakcie nauki zdalnej.
a) Częstotliwość sprawdzania wiadomości oraz zadawanych zadań domowych zależy od ucznia, jednak szkoła zaleca sprawdzanie konta ucznia na bieżąco (kilka razy dziennie).
b) W czasie nauki zdalnej obowiązują normy zachowania ucznia, jak podczas nauki stacjonarnej w szkole. Uczniowie, którzy nie będą przestrzegali tych norm mogą być ukarani wpisem uwagi do dziennika zgodnie z katalogiem kar określonym w szkole.
3.Terminy wykonanych zadania.
a) Częstotliwość sprawdzania wiadomości oraz zadawanych zadań domowych zależy od ucznia, jednak szkoła zaleca sprawdzanie konta ucznia na bieżąco (kilka razy dziennie).Termin wykonania danego zadania nauczyciel opisuje w wiadomości opisującej zadanie lub
w treści samego zadania.
b) Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać – powinien zgłosić to nauczycielowi aby uzyskać jego pomoc
c) W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie.
4. Typu zadań umieszczane przez nauczyciela w wiadomościach.
Nauczyciel będzie zlecał uczniom zadania do wykonania w następujących formach:
a) klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, zeszytu ćwiczeń,
b) tekstowy opis zadania do wykonania,
c) link do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
d) załącznik zawierający materiały tekstowe, grafiki, materiały audiowizualne, itp.
5. Przebieg zajęć interaktywnych z nauczycielem.
a) Nauczyciel może zorganizować lekcję online przy wykorzystaniu aplikacji audio, audiowizualnych lub na internetowych platformach edukacyjnych.
b) Czas trwania jednej lekcji wirtualnej nie może jednorazowo przekroczyć 30 min.
c) Informacja o formie i terminie spotkania online będzie przekazywana uczniom za pomocą wiadomości w e-dzienniku lub komunikatora internetowego najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie.
6. Opieka nad uczniem uczącym się zdalnie.
a) Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek szkolny pod opieką rodziców/opiekunów prawnych, którzy sprawują w tym czasie nad nim wyłączną opiekę.
b) Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania swoich funkcji opiekuńczych.
7.Plan lekcji w trakcie zajęć zdalnych.
a) W szkole obowiązuje dotychczasowy plan lekcji. W danym dniu uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w ramach zajęć z tego dnia wg informacji/instrukcji podanych przez nauczyciela w dniu poprzednim.
b) Niektóre zajęcia będą odbywały się online. Harmonogram tych zajęć zostanie umieszczony na stronie internetowej szkoły w dniu 27 października 2020r. godzinach popołudniowych. O terminie zajęć online nauczyciele będą przypominali uczniom w dniu poprzedzającym dane zajęcia.
8. Frekwencja na zajęciach zdalnych.
Nauczyciel w ramach zajęć video umieszcza w e-dzienniku adnotację „obecność online” W POZOSTAŁYCH PRZYPADKACH „obecność w domu”
9. Ocenianie postępów uczniów.
a) Zmiany obowiązujące w czasie trwania nauczania zdalnego określa aneks do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, który zawiera:
b) podstawowe formy monitorowania postępów uczniów oraz sposoby weryfikacji ich wiedzy
i umiejętności;
c) zasady oceny aktywności ucznia;
d) sposoby informowania uczniów lub rodziców/opiekunów prawnych o postępach ucznia w nauce;
e) zasady oceniania zachowania uczniów.
§ 5 Stanowisko pracy, urządzenia, oprogramowanie, bezpieczeństwo i higiena pracy.
1.Warunki techniczne potrzebne do nauki zdalnej.
a) rodzice/prawni opiekunowie dziecka powinni zapewnić odpowiednie warunki do realizacji nauki z użyciem metod i technik kształcenia na odległość.
b) uczniowie powinni mieć dostęp do sieci Internet oraz urządzeń umożliwiających połączenie z nią, wyposażonych w ekran, klawiaturę oraz mysz lub inne urządzenie kierujące wskaźnikiem ekranowym; zalecany (ale niewymagany) jest dostęp do drukarki czy też posiadanie mikrofonu lub kamerki.
c) w razie problemów z zapewnieniem właściwych warunków do nauki zdalnej rodzice/prawni opiekunowie powinni ten fakt niezwłocznie zgłosić wychowawcy klasy;
d) szkoła we współpracy z organem prowadzącym w miarę możliwości może użyczyć potrzebnych środków do nauki zdalnej;
e) w przypadku braku takich możliwości szkoła we współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami ustala sposób realizacji kształcenia na odległość lub w szkole.
f) w przypadku problemów technicznych szkoła będzie się starała zdalnie wesprzeć w ich rozwiązaniu.
2.Stanowisko pracy ucznia.
a) wykorzystanie sprzętu komputerowego, tabletu lub telefonu oraz smart TV nie odbywa się w celach rozrywkowych;
b) należy ze zrozumieniem podejść do konieczności zapewnienia komfortu i wygody pracy uczniów;
c) zaleca się zapewnienie, schludnego, czystego biurka, odpowiednich narzędzi pracy oraz dobrego oświetlenia i ergonomii zgodnych z zasadami BHP;
d) należy unikać pracy przy komputerze i urządzeniach mobilnych w godzinach wieczornych i nocnych; jeśli uczeń decyduje się za zgodą rodziców na pracę po zmroku zalecamy ustawienie w systemie operacyjnym filtra światła niebieskiego, aby uniknąć problemów ze zmęczeniem i bezsennością oraz zastosować właściwe oświetlenie.
3.Przerwy w pracy
a) aby wzrok mógł odpoczął zaleca się patrzenie przez okno lub kilka chwil aktywnego wypoczynku. Warto też wykonać odpowiednie ćwiczenia fizyczne, przeznaczone dla osób pracujących ze sprzętem komputerowym;
b) uczniom zalecamy wykonanie ćwiczeń proponowanych przez nauczycieli wychowania fizycznego w ramach lekcji WF; oraz dokumentowanie tego w dzienniczku ćwiczeń (szczegóły podadzą n-le wychowania fizycznego w dn. 26.10.2020r.);
c) stanowczo odradza się w czasie przerw korzystania z urządzeń elektronicznych (przerwa nie może polegać na wykorzystaniu gier lub przeglądaniu stron internetowych);
d) należy bezwzględnie stosować zasady ergonomii, systematycznie odpoczywać oraz dbać o wentylację pomieszczenia;
e) szczegółowe normy dla nauczycieli można odnaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranow
§6 Bezpieczeństwo w sieci – RODO.
1. Przetwarzanie danych osobowych ucznia i nauczyciela.
a. Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz rozporządzania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego kształcenia zdalnego.
b. Szkoła może wymagać od ucznia jedynie danych niezbędnych do założenia przez niego konta
w odpowiednim systemie zdalnego nauczania oraz w celu realizacji obowiązku nauki w formie zdalnej (na podstawie art. 35 ustawy – Prawa oświatowego w związku z art. 6 ust. 1 lit. e RODO).
c) Rodzic (opiekun prawny) ma prawo wiedzieć, jak szkoła jako administrator będzie przetwarzała dane osobowe jego dziecka w trakcie nauki zdalnej.
d) Jeżeli platformy wykorzystywane do zdalnego nauczania są odrębnymi od szkoły administratorami przetwarzanych przez siebie danych, to rodzice i dzieci powinni od nich otrzymać klauzulę informacyjną o podstawowych zasadach i zakresie zbierania danych oraz administratorze, np. podczas zakładania konta.
e) Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa w sieci oraz przetwarzania danych osobowych ujęte są w „Rekomendacjach dla nauczycieli dotyczących zasad bezpieczeństwa w sieci oraz przetwarzania danych osobowych w systemie pracy zdalnej”, które stanowią odrębny dokument.
2. Zagrożenie w sieci Internet;
a) Ochrona uczniów przed zagrożeniami w sieci Internet jest obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych. Należy zachować w tym względzie szczególną czujność.
b) Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.
c) Należy zwracać uwagę na wszystkie programy, aplikacje czy strony internetowe używane podczas nauczania zdalnego.
d) Nauczyciel korzystając z tego typu rozwiązań i wskazując je uczniom podczas nauczania zdalnego kieruje się zasadami bezpieczeństwa w sieci.
e) Zakazuje się: korzystania w czasie zajęć zdalnych ze stron wskazywanych przez przeglądarkę lub programy antywirusowe zainstalowane na komputerze jako podejrzane; włączania reklam internetowych, jakie mogą pojawić się w czasie korzystania z nauczania zdalnego; wchodzenia na linki do serwisów niewskazywanych bezpośrednio przez nauczyciela; pobierania załączników niewskazanych przez nauczyciela.
Dyrektor szkoły
(-) Tomasz Żak